ارتش انقلابی در پیچ حوادث



امیر دریادار حبیب‌الله سیاری
معاون هماهنگ کننده ارتش


امام خمینی(ره) در شرایطی 29 فروردین را روز ارتش اعلام کردند  که منافقان داخلی و معاندان خارجی به بهانه‌های مختلف سعی در انحلال ارتش داشتند. چنین تصمیمی، بیش از هر چیزبیانگر هوشمندی و آگاهی حضرت امام (ره) است. این هوشمندی هم آینده‌‌نگری امام (ره) درباره لزوم حفظ ارتش، هم قدردانی از ارتشیانی که در مراحل انقلاب با مردم همراهی کردند را نشان می‌‌دهد. این قدرشناسی ضمن تقویت روحیه، وفاداری و دلگرمی ارتشیان به مسیریابی ارتش و تنظیم رابطه آن با مردم منجر شد. مضاف بر اینکه چراغ هدایتی نصب‌العین ارتشیان  و مردم گردید. در حقیقت این پیام همه آنچه را که از یک ارتش انقلابی و اسلامی انتظار می‌رود و جایگاه متقابل ارتش نزد ملت را تبیین می‌کند، در خود دارد. سایر پیام‌های امام خمینی(ره) در دیدار با ارتشیان در سال‌های پس از آن و نیز سخنان و منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی و فرمانده معظم کل قوا، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای (مد ظله العالی) درباره ارتش نیز می‌تواند تکمله‌ای بر این دستورالعمل و تطبیق‌دهنده آن با شرایط روز باشد. چه هنگامی که رهبر معظم انقلاب اسلامی ارتش را به «کلمه طیبه» تعبیر می‌کنند و چه هنگامی که از ارتش با عناوین «انقلابی» و «حزب‌اللهی» نام می‌برند، راه، روش و هدف ارتش تبیین می‌شود.
در آستانه 40 سالگی انقلاب اسلامی، باید گفت ارتش نیز در استمرار پایبندی خود به ارزش‌ها، میهن، مردم و آرمان‌های اسلامی در نهایت اخلاص به اجرای مأموریت‌های متعدد پرداخته است. همراهی ارتش با مردم از دوران مبارزات انقلابی آغاز شد و در اعلام بی‌طرفی ارتش و سپس بیعت نیروی هوایی با امام امت تبلور یافت. با اعلام 29 فروردین به عنوان روز ارتش پیوند ارتشیان با ملت و انقلاب مستحکم‌تر شد و حاصل آن حضور تا پای جان ارتش در دفاع از میهن و نظام اسلامی در هشت سال دفاع مقدس بود. دلاوری‌های نیروی زمینی قهرمان، شجاعت‌های عقابان تیزپرواز نیروی هوایی، اقتدار نیروی دریایی راهبردی و چشمان همیشه بیدار و مراقب پدافند هوایی بر هیچ کس پوشیده نیست. 48 هزار شهید گلگون کفن ارتش و هزاران جانباز و آزاده ارتشی نمود بارز دلاوری‌ها و فداکاری‌های ارتش و فرزندان ارتشی ملت در راه دفاع از دین و میهن است. در دوران پس از جنگ نیز ارتش با تکیه بر معنویت به ایفای نقش حیاتی و حساس خود پرداخت. قدرت نیروهای مسلح و به طور خاص ارتش جمهوری اسلامی ایران، علاوه بر ایجاد امکان حفاظت از مرزهای زمینی، هوایی و دریایی کشور از ویژگی بازدارندگی برخوردار است. این ویژگی به عنوان یک اهرم راهبردی در دیپلماسی منطقه‌ای و جهانی ایران ایفای نقش کرده و می‌کند. حضور موفق نیروی دریایی راهبردی ایران در دریاهای آزاد، نماد اقتدارارتش ایران است. حفظ امنیت مرزها در دوران حضور نیابتی دشمنان در مرزهای کشور و نقش ارتش در دفاع از حریم حرم‌های مقدس الهی نیز روایتی حماسی از عشق و قدرت و اعتقاد است.

با این همه، ارتش در قدرت نظامی خلاصه نمی‌شود، بلکه ایستادن کنار مردم در سختی‌ها و حوادثی همچون سیل، زلزله و... همچنین خدمات‌رسانی در حوزه بهداشت، درمان و سازندگی در مناطق محروم از دیگر اهتمام‌های ارتش در صحنه انجام وظایف اجتماعی به شمار می‌رود. تربیت جوانان کشور برای آینده روشن این مرز و بوم، در قالب آموزش سربازان وظیفه و ایفای نقش ارزنده آن عزیزان برای ارتقای امنیت و سازندگی میهن اسلامی نیز فرصت مغتنمی برای کسب تجارب ارزشمند توسط  امید‌های آینده کشور است. جهان و منطقه امروز آبستن حوادث بزرگی است و به تعبیر مقام معظم رهبری، جهان در یک پیچ تاریخی به سر می‌برد. حضور یک ارتش قدرتمندِ معنویت محور و انقلابیِ همیشه در صحنه، برگ برنده‌ای در این روزگار پرالتهاب به شمار می‌رود. در پایان بار دیگر یادآور می‌‌شوم ارتش قدر محبت‌ها و پشتیبانی‌های  ملت بزرگ ایران و رهبری را می‌داند و جان بر کف، آماده جانبازی در راه دین، میهن و نظام اسلامی است.